Consiliul Judetean Bacau a lansat astazi, 19 septembrie 2017, harta online a serviciilor sociale si de sanatate, dezvoltate pentru a sustine activitatea autoritatilor locale si judetene, dar si pentru a satisface nevoile profesionistilor si beneficiarilor. La eveniment au participat reprezentanti ai administratiei centrale si ai Parlamentului, ai institutiilor judetene, profesionisti din domeniul social si al sanatatii de la nivel local si judetean, reprezentanti ai organizatiilor neguvernamentale si ai UNICEF în România, precum si jurnalisti.
”Ma bucur sa vad ca tehnologia este pusa în slujba copiilor aici, la Bacau. Cred ca aceste modele de buna practica din judetul Bacau - Aurora si harta serviciilor sociale si medicale - pot fi extinse la nivel national. Astfel, autoritatile pot sti în orice moment ce servicii sunt necesare la nivel local, care sunt serviciile disponibile si ce fel de suport trebuie dezvoltat pentru a veni în sprijinul celor mai vulnerabili copii si ai familiilor lor. De asemenea, la nivelul ministerului pe care îl conduc exista în derulare proiecte privind combaterea excluziunii sociale prin comunicatii si IT, în valoare de peste 100 de milioane de euro, din fonduri europene, cum ar fi RO-NET, Telemedicina, Puncte de acces public la informatii, totalizând peste 1000 de localitati izolate de pe teritoriul României”, a declarat Lucian ªova, Ministrul comunicatiilor si societatii informationale.
Elaborarea hartii serviciilor sociale si de sanatate existente în judetul Bacau face parte dintr-un proces amplu de planificare a masurilor de sprijin pentru grupurile de persoane aflate în situatii de vulnerabilitate, marginalizare si excluziune, cu precadere copii si familii. Prezentul exercitiu a pornit de la nevoia de planificare strategica a Consiliului Judetean Bacau, de ajustare a Strategiei de Dezvoltare Durabila a judetului, având în vedere serviciile sociale si de sanatate existente la nivelul judetului Bacau si, nu în ultimul rând, nevoia identificata în cadrul proiectului pilot Pachetul Minim de Servicii.
„Pentru a putea construi politici publice eficiente pe termen lung în beneficiul tuturor copiilor si al familiilor lor, avem nevoie de informatii integrate de la nivel local - atât despre nevoi si servicii disponibile, cât si despre alte tipuri de suport necesare pentru incluziunea lor sociala. Aplicatia AURORA si harta serviciilor sociale si medicale din Bacau reprezinta modele de buna practica care pot sta la baza unei platforme nationale ce reuneste toate informatiile despre copii furnizate de toate cele trei domenii: social, medical si educational”, a declarat Gabriela Coman, Presedintele Autoritatii Nationale pentru Protectia Copilului si Adoptie.
Trebuie mentionat ca, în vederea planificarii dezvoltarii serviciilor la nivelul judetului, este necesara o analiza care sa determine diferenta dintre serviciile existente si nevoia de servicii (stabilita pe baza vulnerabilitatilor identificate).
„Aceasta harta este un instrument deosebit de important în activitatea de planificare a judetului pentru a justifica directiile de actiune care au la baza nevoile populatiei. Rezultatele recensamântului comunitar efectuat în cadrul acestui proiect (doar în 38 unitati administrativ teritoriale) suprapuse peste harta serviciilor pot genera o imagine completa cu privire la nevoia de interventii ce pot fi prioritate în cadrul Strategiei noastre de dezvoltare, asigurând un echilibru între atentia acordata infrastructurii necesare dezvoltarii comunitatilor si investitia în resursa umana esentiala în procesul de dezvoltare durabila”, a subliniat Sorin Brasoveanu, presedintele Consiliului Judetean Bacau.
Harta serviciilor sociale si de sanatate din judetul Bacau a fost realizata cu sprijinul UNICEF în România si a specialistilor Federatiei Organizatiilor Neguvernamentale pentru Servicii Sociale si ai Centrului pentru Politici si ai Centrului pentru Servicii de Sanatate.
”Pentru a sprijini copiii vulnerabili si familiile lor, profesionistii locali au nevoie de acces în timp real la informatii despre serviciile disponibile. Harta online reprezinta un exemplu de buna practica care poate fi extins la nivel national în beneficiul tuturor copiilor si familiilor acestora. De asemenea, arata importanta parteneriatului dintre autoritati, organizatii neguvernamentale, sectorul privat si profesionisti de la nivel local”, a declarat Pieter Bult, Reprezentantul UNICEF în România.
Elaborarea hartii serviciilor sociale si de sanatate existente în judetul Bacau este un instrument de lucru în cadrul proiectului pilot ”Incluziune sociala prin furnizarea de servicii integrate la nivelul comunitatii”, lansat în 2014 de reprezentanta UNICEF în România, împreuna cu Guvernul României, cu finantare prin Norway Grants si din resurse proprii UNICEF. La nivel national, partenerii activi în dezvoltarea si implementarea proiectului sunt ministerele si autoritatile de resort, iar în planificarea si implementarea diverselor interventii au contribuit parteneri de implementare organizatii neguvernamentale si mediul academic. Proiectul pilot este realizat în parteneriat cu institutii judetene bacauane, incluzând Consiliul Judetean Bacau, Directia de Asistenta Sociala si Protectie a Copilului, Directia Judeteana de Sanatate Publica, Centrul Judetean de Resurse si Asistenta Educationala, Inspectoratul Scolar Judetean, precum si 38 de autoritati publice locale si 45 de structuri scolare din judet.
În cadrul proiectului, componenta Pachetul Minim de Servicii (P.M.S.) promoveaza servicii de baza în domeniul sanatatii, protectiei sociale si educatiei furnizate la nivelul comunitatii, adresate copiilor si familiilor acestora. Prin serviciile din P.M.S. se urmareste prevenirea si abordarea timpurie a unor vulnerabilitati, dar si facilitarea accesului catre serviciile primare de care au nevoie, care sa adreseze: comportamentele la risc, bolile ce pot fi prevenite, sarcinile timpurii, accesul la prestatiile banesti, abandonul scolar, violenta etc. În fiecare comunitate, o echipa integrata formata din: asistent social, asistent medical comunitar si consilier scolar, dar care poate sa fie completata prin prezenta mediatorului scolar si/sau sanitar, asigura identificarea copiilor si a familiilor acestora si furnizarea serviciilor de baza în maniera integrata, prin utilizarea managementului de caz.