Administrator




Vicepresedintele Consiliului Judetean Bacau, Silviu Pravat a participat astazi la o întâlnire de lucru cu reprezentanti ai UNICEF România si ai Fundatiilor Botnar (Anglia) si Terre des Hommes (Elvetia). Printre cei prezenti s-au aflat si reprezentanti ai Directiei de Sanatate Publica Bacau, Directiei Generale de Asistenta Sociala si Protectia Copilului, Centrului Judetean de Resurse si Asistenta Educationala.  
Tema discutiilor a fost proiectul ”Incluziune sociala prin furnizarea de servicii sociale integrate la nivelul comunitatilor din judetul Bacau”. Demarat în 2014, acesta este în implementare, perioada preconizata pentru finalizarea acestuia fiind sfârsitul anului 2019. Prioritatile proiectului sunt centrate pe furnizarea de servicii integrate la nivelul judetului iar pentru implementarea în mod adecvat a activitatilor a fost realizat un parteneriat între Consiliul Judetean Bacau, Prefectura Judetului Bacau (împreuna cu institutiile deconcentrate), Colegiul Medicilor si Ordinul Asistentilor, între autoritati publice locale si 45 de comunitati beneficiare ale acestui proiect. Sunt servicii integrate care acopera o paleta larga, de la îngrijiri medicale de baza pâna la identificarea din timp a situatiilor de risc pentru familii, copii si batrâni. Acestea sunt oferite de catre personalul specializat angajat în cadrul proiectului, aproximativ 170 de persoane-asistenti sociali, consilieri scolari, asistenti medicali comunitari, educatori parentali, mediatori sanitari.
Ma bucur sa ma aflu astazi în mijlocul dumneavoastra. Este un lucru extraordinar ca suntem parteneri în acest proiect, care, iata, se implementeaza în 45 de localitati din judet iar un numar de 170 de locuri de munca nou create, conteaza mult. Faptul ca acest proiect se adreseaza comunitatilor rurale identificate cu cel mai mare grad de vulnerabilitate aduce un beneficiu important familiilor si copiilor din aceste localitati. În numele institutiei pe care o reprezint vreau sa va asigur  de tot suportul si implicarea de care este nevoie si cred ca v-ati convins deja ca suntem deschisi si gata de sustinere, în orice moment”, a subliniat Silviu Pravat, vicepresedintele Consiliului Judetean Bacau.
Proiectul pilot implementat la nivelul comunitatilor judetului Bacau, include mai multe componente:
–    Pachetul minim de servicii furnizat celor mai vulnerabili copii si familiilor lor, incluzând servicii care asigura accesul la sanatate, educatie si protectie sociala;
–    Pachetul educatie incluziva de calitate vizeaza atât cresterea calitatii educatiei, cât si participarea scolara a tuturor copiilor, în special a celor vulnerabili;
–    Comunicare pentru schimbare sociala ce se traduce prin campanii locale de schimbare a cunostintelor si atitudinilor privind discriminarea, toleranta la toate formele de violenta asupra copilului, comportamentelor de risc la adolescenti etc.
Daca ar fi sa prezentam rezultatele obtinute pâna acum în cifre, acestea ar fi:
–    Aria geografica de implementare este reprezentata de: 34 comune rurale, 11 comunitati urbane (în 4 zone urbane), cu implicarea a 38 autoritati publice locale, 7 institutii judetene;
–    Autoritatile publice locale (respectiv judetene pentru consilierii si mediatorii scolari) au angajat prin proiect: 57 asistenti/referenti sociali, 36 asistenti medicali comunitari, 7 mediatori sanitari, 36 consilieri scolari, 27 mediatori scolari. Toti acestia alcatuiesc echipele comunitare de la nivel local.
–    38 structuri comunitare consultative au fost create sau activate si prin alocarea de micro-grant-uri pe baza unor propuneri de proiecte, s-au creat 38 centre comunitare.
Între primele activitati demarate a fost recensamântul comunitar efectuat de catre lucratorii comunitari cu ajutorul aplicatiei on-line AURORA – un instrument care se foloseste de tehnologia existenta pentru a facilita o evaluare unitara a vulnerabilitatilor, a înregistra într-o baza de date comuna toate cazurile ce vor necesita interventie ulterioara si a asigura o monitorizare în timp real a activitatii de pe teren.
Pâna la ora actuala au fost recenzate aproape 48.000 gospodarii dintre care, în aproximativ 22%, au fost identificati aproape 20.000 copii si 124 femei având diverse vulnerabilitati. Datele de pâna acum ne arata ca în medie un copil cumuleaza 2 vulnerabilitati – acestea fiind grupate în 6 dimensiuni: saracie, sanatate, educatie, locuire, comportament la risc, familie si conditii sociale. Pentru toti acesti copii si familiile lor au fost generate prin Aurora peste 550.000 de servicii de baza de tip informare, consiliere, acompaniere si suport, referire, monitorizare si evaluare.
La nivel de rezultat al interventiilor de la nivel comunitar, am dori sa mentionam câteva dintre rezultatele mai deosebite:
-    93% din copiii care la momentul recensamântului nu aveau certificate de nastere sau acte de identitate, azi aceasta situatie e rezolvata prin i) eliberarea certificatelor de nastere; ii) emiterea de duplicate în cazul certificatelor/actelor pierdute; iii) eliberarea cartilor de identitate pentru copiii peste 14 ani.
-    97% din copiii care la data recenzarii nu erau înscrisi pe lista unui medic de familie sunt azi înscrisi;
Toti copiii identificati ca fiind la risc de separare (aplicatia Aurora a testat si o definitie operationala a riscului de separare a copilului de familie), traiesc în continuare alaturi de familia lor care beneficiaza în cadrul proiectului de serviciile de suport necesare.
Componenta de Educatie Incluziva de Calitate vizeaza atât cresterea calitatii educatiei, cât si participarea scolara a tuturor copiilor, în special a celor vulnerabili.
Pachetul Educatie Incluziva de Calitate a înregistrat o serie de rezultate între care amintim:
–    45 de scoli si gradinite au capacitate crescuta de a oferi educatie incluziva de calitate pentru peste 22.000 de elevi si 5.000 copii de gradinita;
–    Peste 1.400 cadre didactice au cunostinte si competente îmbunatatite pentru a sprijini activitati de disciplinare pozitiva a copilului, a promova un mediu prietenos pentru copil în scoala, a sustine educatia inter-culturala si incluziunea copiilor cu cerinte educationale speciale;
–    Peste 151 cadre didactice au devenit educatori parentali si au sustinut activitati pentru peste 4.500 de parinti în 46 scoli;
–    Aproape 11.000 de copii au beneficiat de activitati organizate în cadrul micro-grant-urilor oferite scolilor.
Este de apreciat faptul ca numarul copiilor la risc de abandon scolar a scazut cu 27% iar din acesti copii, 74% au reusit la examenele de admitere.
Toate aceste rezultate au fost trecute în revista de catre echipa de proiect iar Peter Lenz, reprezentant al Fundatiei Botnar a tinut sa-si exprime aprecierea: ”Suntem foarte multumiti de aceste rezultate. Toate acestea nu puteau fi obtinute fara eforturile comune, atât din partea autoritatilor judetului, cât si din partea comunitatilor; fiecare dintre persoanele implicate au facut un efort considerabil si va multumim. Trebuie sa continuam în acelasi ritm pentru ca acest proiect este unul pilot, un model care, daca va avea succes va fi extins la nivelul întregii tari si va avea impact asupra miilor de  copii si familiilor lor aflate în dificultate”.
Fundatia Botnar a devenit în ultimul an principalul finantator al activitatilor proiectului din Bacau iar în paralel finanteaza si investitii mici în infrastructura, prin intermediul Fundatiei Terre des Hommes.

Close Search Window