Administrator

Ghișeul Unic de Eficiență Energetică (GUEE) este un instrument creat pentru a facilita accesul la informații esențiale privind eficiența energetică, legislația în vigoare și oportunitățile de finanțare în domeniul eficienței energetice în clădiri şi gospodării, renovării energetice a clădirilor şi utilizării surselor regenerabile de energie, precum şi a sprijinirii implementării şi monitorizării stadiului atingerii țintelor naționale privind eficiența energetică şi reziliența la schimbările climatice.

  1. LEGISLAȚIE NAȚIONALĂ:
  • ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 92 din 28 iunie 2024  privind înființarea rețelei naționale de ghișee unice de eficiență energetică
  • LEGEA (R) nr. 372 din 13 decembrie 2005, privind performanța energetică a clădirilor republicată, cu modificările și completările ulterioare
  • LEGEA nr. 121 din 18/07/2014 privind eficiența energetică, cu modificările și completările ulterioare
  • LEGEA nr. 123 din 10 iulie 2012 a energiei electrice și a gazelor naturale, cu modificările și completările ulterioare
  • ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 119 din 14 decembrie 2023 privind reglementarea standardelor pentru instrumentele financiare ecologice dedicate sprijinirii măsurilor de îmbunătăţire a eficienţei energetice în industrie, precum şi pentru modificarea Legii nr. 121/2014 privind eficienţa energetică, cu modificările și completările ulterioare
  • ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 18 din 4 martie 2009 privind creşterea performanţei energetice a blocurilor de locuinţe, cu modificările și completările ulterioare 
  • ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 163 din 29 noiembrie 2022 pentru completarea cadrului legal de promovare a utilizării energiei din surse regenerabile, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, cu modificările și completările ulterioare
  • ORDIN nr. 15 din 23 februarie 2022
    pentru aprobarea Metodologiei de stabilire a regulilor de comercializare a energiei electrice produse în centrale electrice din surse regenerabile cu putere electrică instalată de cel mult 400 kW pe loc de consum aparţinând prosumatorilor, cu modificările și completările ulterioare
  • ORDIN nr. 625 din 5 aprilie 2023 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 18/2009 privind creșterea performanței energetice a blocurilor de locuințe
  • LEGEA nr. 226 din 16 septembrie 2021 privind stabilirea măsurilor de protecţie socială pentru consumatorul vulnerabil de energie, cu modificările și completările ulterioare

  • METODOLOGIE DE CALCUL AL PERFORMANȚEI ENERGETICE A CLĂDIRILOR, INDICATIV Mc 001-2022

 II. DEFINIȚII

  1. Semnificaţia noţiunii de ghișeu unic de eficiență energetică, în conformitate Ordonanței de Urgență nr. 92 din 28 iunie 2024

ghișeele unice de eficiență energetică se înființează în scopul oferirii serviciilor de informare și consiliere tehnică în domeniul eficienței energetice în clădiri și al utilizării surselor regenerabile de energie pentru consumatori și prosumatori, către persoane fizice și juridice, inclusiv comunități de energie, potențiali beneficiari ai investițiilor, în privința programelor de investiții finanțate din fonduri europene, din bugetul de stat, precum și alte surse legal constituite

       2. Semnificaţia noţiunii de prosumator, în conformitate cu art. 3 pct. 95 din Legea nr. 123/2012(2)

  1. - clientul final care îşi desfăşoară activităţile în spaţiul propriu deţinut cu orice titlu, aferent unui punct de delimitare cu reţeaua electrică, precizat prin certificatul de racordare şi care produce energie electrică din surse regenerabile pentru propriul consum, a cărui activitate specifică nu este producerea energiei electrice, care consumă şi care poate stoca şi vinde energie electrică produsă sau stocată furnizorului de energie electrică cu care acesta are încheiat contract de furnizare a energiei electrice şi/sau consumatorilor racordaţi la barele centralei electrice, inclusiv care poate deconta energia electrică produsă şi livrată cu energia electrică consumată din reţea pentru mai multe locuri de producere şi consum ale acestora, dacă pentru locurile de consum respective este acelaşi furnizor de energie electrică şi dacă sunt racordate la reţeaua electrică a distribuitorului la care este racordat prosumatorul, cu condiţia ca, în cazul consumatorilor autonomi necasnici de energie, aceste activităţi să nu constituie activitatea lor comercială sau profesională primară;

 

  1. Semnificaţia noţiunii de consumator vulnerabil, în conformitate cu art. 3 pct. 95 din Legea nr. 123/2012(2)

consumator vulnerabil - persoană singură/familie, client final aparţinând unei categorii de clienţi casnici care, din motive de sănătate, handicap, vârstă, venituri insuficiente sau izolare faţă de sursele de energie, se află în risc de marginalizare socială şi care, pentru prevenirea acestui risc, beneficiază de măsuri de protecţie socială, inclusiv de natură financiară, şi servicii suplimentare pentru a-şi asigura cel puţin nevoile energetice minimale. Măsurile de protecţie socială, precum şi criteriile de eligibilitate pentru acestea se stabilesc prin acte normative;

 

  1.  Semnificaţia noţiunii de audit energetic al clădirii, în conformitate cu art. 3 pct. 21 din Legea nr. 372/2005

audit energetic al clădirii - totalitatea activităţilor specifice prin care se obţin date şi elemente tehnice despre profilul consumului energetic al unei clădiri/unităţi de clădire existente, urmate de identificarea soluţiilor de creştere a performanţei energetice, de cuantificarea modificărilor consumurilor energetice rezultate din soluţiile propuse, de evaluarea eficienţei economice a implementării acestora prin indicatori economici şi finalizate cu raportul de audit, potrivit metodologiei de calcul al performanţei energetice a clădirilor;

 

  1. Semnificaţia noţiunii de auditor energetic pentru clădiri, în conformitate cu art. 3 pct. 23 din Legea nr. 372/2005

auditor energetic pentru clădiri - persoană fizică atestată de Ministerul Lucrărilor Publice, Dezvoltării şi Administraţiei, în conformitate cu prevederile legale în vigoare, care are dreptul să elaboreze rapoarte de audit energetic şi/sau certificate de performanţă energetică pentru clădiri/unităţi de clădire, în conformitate cu metodologia specifică adoptată la nivel naţional aprobată prin ordin al ministrului lucrărilor publice, dezvoltării şi administraţiei. Auditorul energetic pentru clădiri este specialistul care îşi desfăşoară activitatea ca persoană fizică autorizată sau ca angajat al unor persoane juridice, conform prevederilor legale în vigoare;

 

  1. Semnificaţia noţiunii de expert tehnic atestat pentru clădiri, în conformitate cu art. 3 pct. 24 din Legea nr. 372/2005

expert tehnic atestat - specialist, persoană fizică, atestat de Ministerul Lucrărilor Publice, Dezvoltării şi Administraţiei potrivit prevederilor Legii nr. 10/1995 privind calitatea în construcţii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, pentru specialităţile instalaţii de încălzire, instalaţii de ventilare, instalaţii de climatizare şi condiţionare a aerului. Expertul tehnic atestat este specialistul care are dreptul să realizeze inspecţii, din punctul de vedere al eficienţei energetice, ale sistemelor de încălzire, de climatizare şi de ventilare şi să întocmească rapoarte de inspecţie pentru acestea;

 

  1. Semnificaţia noţiunii de renovare aprofundată, în conformitate cu art. 3 pct. 37 din Legea nr. 372/2005

renovare aprofundată - renovare care conduce la îmbunătăţirea cu peste 60% a performanţei energetice a unei clădiri, estimată prin calcul potrivit metodologiei de calcul al performanţei energetice a clădirilor în raport cu starea actuală şi utilizarea în condiţii normate a clădirii;

 

  1. Semnificaţia noţiunii de renovare majoră, în conformitate cu art. 3 pct. 9 din Legea nr. 372/2005

renovare majoră - lucrările proiectate şi efectuate la anvelopa clădirii şi/sau la sistemele tehnice ale acesteia, ale căror costuri depăşesc 25% din valoarea de impozitare a clădirii, exclusiv valoarea terenului pe care este situată clădirea. Valoarea de impozitare a clădirii se determină potrivit Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare;

 

  1. Semnificaţia noţiunii certificatului de performanţă energetică a clădirii, în conformitate cu art. 3 pct. 3, cap.II, din Legea nr. 372/2005

certificat de performanţă energetică a clădirii - document elaborat conform metodologiei de calcul al performanţei energetice a clădirilor, prin care este indicată performanţa energetică a unei clădiri sau a unei unităţi de clădire şi care cuprinde date cu privire la consumurile calculate de energie primară şi finală, inclusiv din surse regenerabile, precum şi cantitatea de emisii echivalent CO_2. Pentru clădirile existente, certificatul cuprinde şi măsuri recomandate pentru reducerea consumurilor de energie, precum şi pentru creşterea ponderii utilizării surselor regenerabile de energie în consumul total;

 

  1. Semnificaţia noţiunii performanţa energetică a clădirii , în conformitate cu art. 3 pct. 2, cap.II, din Legea nr. 372/2005

performanţa energetică a clădirii - energia calculată conform metodologiei de calcul al performanţei energetice a clădirilor pentru a răspunde necesităţilor legate de utilizarea în condiţii normate, necesităţi care includ în principal: încălzirea, prepararea apei calde menajere, răcirea, ventilarea şi iluminatul;

 

  1. LINK-URI UTILE:

 

  1. CONTACT

  • Informații de contact general – adresă și localizarea biroului GUEE în cadrul instituției, număr de telefon, e-mail, persoană de contact;
    • Strada Marașești nr. 13 Bacău
    • tel 0234537200 / 509      sau  0374537219
    • email guee@csjbacau.ro 
  • Hartă cu localizarea ghișeului unic de eficiență energetică (sugestie reprezentare):

marasesti 13 bacau - Google Search

 

  1. PROGRAME:

 

 

 

Depunerea cererilor de înrolare și a proiectelor se va realiza pe platforma PNRR https://proiecte.pnrr.gov.ro, astfel:

- Etapa înrolare: între 16.09.2024 și 16.10.2024 
- Etapa depunere proiecte: între 24.10.2024, ora 10:00 – 20.12.2024, ora 14:00

Lista operatorilor economici validați în urma încheierii etapei de înrolare

Cererile de finanțare aferente apelurilor de proiecte Componenta16. RePowerEU 

Puteti verifica eligibilitatea prin introducerea CNP-ului in campul de mai jos:


 

COMPONENTA C16 REPOWEREU

I. INVESTIȚIA I7 – Schema de granturi sub formă de bonuri valorice pentru îmbunătățirea eficienței energetice a gospodăriilor, Axa 1 – Renovare ce vizează eficiența energetică combinată cu instalarea de panouri fotovoltaice pe clădirile rezidențiale unifamiliale, numai pentru gospodăriile sărace din punct de vedere energetic și pentru consumatorii de energie vulnerabili, în cadrul Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR)

Proiectele pot fi depuse de :

Operatori economici cu personalitate juridică înregistrați în România care, la depunerea cererii de înrolare, au deja domeniul de activitate eligibil (clasa CAEN) vizat de investiție înscris în obiectul de activitate, indiferent dacă acesta reprezintă activitatea principală sau secundară a întreprinderii.

SAU

Parteneriat, în conformitate cu prevederile legale, realizat între maxim doi operatori economici.

În cadrul parteneriatului, un partener este autorizat pentru lucrări de construcție a clădirilor rezidențiale și nerezidențiale, conform CAEN rev. 2, clasa 4120, iar celălalt pentru lucrări de instalații electrice, conform CAEN rev. 2, clasa 4321. În acest caz, liderul de parteneriat va fi întreprinderea care are clasa CAEN 4120.

DOCUMENTE

1. Ghidul solicitantului_Investitia 7_Axa 1

1*. Ghidul solicitantului_Investitia 7_Axa 1 - actualizat cu Ordinul 6560 din  15.10.2024

2. Anexa 1 – Cerere de finantare_I7_Axa 1

3. Anexa 2 – Lista GUEE de verificare_I7_Axa 1

4. Anexa 3 – Lista CRI DGDRISD de contractare_I7_Axa 1

5. Anexa 4 – Contract finantare_I7_Axa 1

5.a Anexa 4.a – Anexa II – Mecanismul de finanțare_I7_Axa 1

6. Anexa 5 – Cerere inrolare program_I7_vers. 19.09.2024

7. Anexa 6 – Conditii tehnice minime sisteme fotovoltaice_I7_Axa 1

8. Anexa 7 – Contract comercial_I7_Axa 1

9. Anexa 8 – Model acord de parteneriat_I7_Axa 1

10. Anexa 9. Declaratie privind nedeductibilitatea TVA_I7_Axa 1

 

II. INVESTIȚIA I4– Schema de granturi sub formă de bonuri valorice pentru accelerarea utilizării energiei din surse regenerabile de către gospodării. Apeluri de proiecte:

  • PNRR/2024/C16RePowerEU/I4/1.A,
  • PNRR/2024/C16RePowerEU/I4/1.B
  • PNRR/2024/C16RePowerEU/I4/2.

Proiectele pot fi depuse de :

  • Operatori economici cu personalitate juridică înregistrați în România,

autorizați pentru lucrări de instalații electrice, conform CAEN rev. 2, clasa 4321 care, la depunerea cererii de finanțare, au deja domeniul de activitate eligibil (clasa CAEN) vizat de investiție înscris în obiectul de activitate, indiferent dacă acesta reprezintă activitatea principală sau secundară a întreprinderii

Beneficiarii finali ai investiției:

Etapa I, Componenta A

  • Persoane fizice, respectiv: Persoana singură/familia care, din motive de sănătate, vârstă, venituri insuficiente sau izolare față de sursele de energie, necesită măsuri de protecție socială și servicii suplimentare pentru a-și asigura cel puțin nevoile energetice minime, care îndeplinește condițiile prevăzute în Legea nr. 226 din 16 septembrie 2021, privind stabilirea măsurilor de protecție socială pentru consumatorul vulnerabil de energie, cu modificările și completările ulterioare, și care se regăsește pe lista persoanelor vulnerabile preluată de către Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene.

Etapa I, Componenta B si Etapa II

  • Persoana fizică din mediul urban și rural care încheie un contract comercial cu un solicitant în vederea accesării unui voucher

Apelul este competitiv, cu termen limită de depunere. Depunerea cererilor de înrolare și a proiectelor se va realiza pe platforma PNRR (https://proiecte.pnrr.gov.ro), astfel:

Pentru Etapa I (Componenta A și Componenta B)

  • Etapa înrolare: între 16.09.2024 și 16.10.2024
  • Etapa depunere proiecte: între 24.10.2024 și 20.12.2024

Pentru Etapa II

Operatorii validați în perioada menționată mai sus, ca urmare a desfășurării apelului de înrolare, pot depune cereri de finanțare și în cadrul Etapei II.

Perioada lansare apel de proiecte: martie 2025

Data și ora lansării apelului pentru Etapa II vor fi comunicate de către autoritatea finanțatoare în prealabil și aprobate prin Ordin de ministru.

 

DOCUMENTE

1. Ghidul solicitantului_Investitia 4

2. Anexa 1 – Cerere de finantare_I4

3. Anexa 2 – Lista GUEE de verificare a beneficiarului final_I4

4. Anexa 3 – Lista CRI DGDRISD de contractare_I4_12.09

5. Anexa 4 – Model de contract finantare_I4

5.a. Anexa 4.a -Anexa II Mecanismul de finanțare

6. Anexa 5 – Cerere inrolare program_I4_19.09

7. Anexa 6 – Conditii tehnice minime pentru sisteme fotovoltaice

8. Anexa 7 – Contract comercial_I4

9. Anexa 8 - Declaratie-nedeductibilitate-TVA

10. Ghid de înrolare

 

III. LEGISLAȚIA ÎN VIGOARE

 

1.HOTĂRÂRE Nr. 1034 din 27 noiembrie 2020 pentru aprobarea Strategiei naționale de renovare pe termen lung pentru sprijinirea renovării parcului național de clădiri rezidențiale şi nerezidențiale, atât publice, cât şi private, şi transformarea sa treptată într-un parc imobiliar cu un nivel ridicat de eficiență energetică şi decarbonat până în 2050

2.LEGE Nr. 121/2014 din 18 iulie 2014 privind eficiența energetică

3.LEGE Nr. 123/2012 din 10 iulie 2012 Legea energiei electrice şi a gazelor naturale

4.LEGE Nr. 226/2021 din 16 septembrie 2021 privind stabilirea măsurilor de protecţie socială pentru consumatorul vulnerabil de energie

5.LEGE Nr. 372/2005 din 13 decembrie 2005 *** republicată privind performanța energetică a clădirilor

6.ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ Nr. 92/2024 din 28 iunie 2024 privind înființarea rețelei naționale de ghișee unice de eficiență energetică

7.ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ Nr. 163/2022 din 29 noiembrie 2022 pentru completarea cadrului legal de promovare a utilizării energiei din surse regenerabile, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative
 

8. STRATEGIE  NAŢIONALĂ DE RENOVARE PE TERMEN LUNG PENTRU SPRIJINIREA RENOVĂRII PARCULUI NAŢIONAL DE CLĂDIRI REZIDENŢIALE ŞI NEREZIDENŢIALE, ATÂT PUBLICE CÂT ŞI PRIVATE ŞI TRANSFORMAREA SA TREPTATĂ ÎNTR-UN PARC IMOBILIAR CU UN NIVEL RIDICAT DE EFICIENŢĂ ENERGETICĂ ŞI DECARBONAT PÂNĂ ÎN 2050

Close Search Window